Forum Diety
Opis diety - Wersja do druku

+- Forum Diety (http://www.forum-diety.pl)
+-- Dział: Dieta (/forum-1.html)
+--- Dział: Dieta Dukana (/forum-23.html)
+--- Wątek: Opis diety (/thread-27.html)

Strony: 1 2


Opis diety - kukielka - 03-09-2012 08:16 PM

Opis diety

Główne założenia diety Dukana opierają się na wyeliminowaniu z jadłospisu węglowodanów i wprowadzeniu jak największej ilości białka. Dukan opracował dietę tak, by przy jej rygorystycznym stosowaniu nie było mowy o efekcie jo-jo. W odróżnieniu jednak od pozostałych diet, stosowanie diety Dukana przez całe życie nie jest równoznaczne z odmawianiem sobie wszystkiego. Wystarczy (w fazie stabilizacji), przez jeden dzień w tygodniu jeść zalecane produkty (czyli proteiny). Dieta dzieli się na cztery etapy - wszystkie konieczne są do tego, by efekty diety się pojawiły i utrzymały - tylko wtedy jest to skuteczna dieta. Pierre Dukan podkreśla również, że fazy te mają znaczenie dla psychiki osoby otyłej. Pamiętać należy jeszcze o tym, że choć można w diecie protal jeść tak dużo jak się chce, to koniecznie trzeba jeść zanim poczuje się głód. Po pierwsze nie pozwoli to na wykorzystanie maksymalnie wartości energetycznej danego posiłku, a po drugie nie zaowocuje tym, że skusimy się na niedozwoloną przekąskę z głodu.

Cztery fazy diety

Faza pierwsza - uderzeniowa (zwana też proteinową lub fazą ataku)


W fazie tej można jeść dowolną ilość produktów z określonych grup, wyznaczonych przez Dukana. Są to:
- Chude mięso: chude wędliny z indyka, kurczaka lub innych dozwolonych gatunków mięs, wołowina (bez antrykotu i rozbratla), cielęcina, konina (poza łatą) - mięso można grillować bądź piec w piekarniku bez tłuszczu.
- Podroby: wątróbka cielęca i wołowa, ozory - nie jemy tłustych części podrobów.
- Ryby: w zasadzie wszystkie - sardynka, makrela, tuńczyk, łosoś, dorada, okoń, merlan, reja, pstrąg, sola, dorsz, miętus i inne białe i chude ryby, ryby wędzone, ryby w konserwach (wyłącznie w sosie własnym).
- Drób: Bez kaczek i gęsi oraz bez skóry. Najczęściej, ten element menu sprowadza się do kurczaka.
- Jaja: bez ograniczeń (o ile cholesterol pozwala).
- Owoce morza: krewetki, kraby, ostrygi - mięczaki i skorupiaki.
- Chudy nabiał: jogurty, serki, twarożki, chude mleko o jak najniższej zawartości tłuszczu (do 4%).

Aby wzbogacić smak potraw dozwolone jest stosowanie czosnku, pietruszki, cebuli, tymianku i innych przypraw. Warto nie przesadzać z solą - zatrzymuje wodę w organizmie. Nie stosujemy w tym etapie cukru, ale możemy słodzić kawę lub herbatę słodzikiem. Jeść można zarówno tyle ile się chce, jak i tak często jak się chce. Warto też wzbogacać dietę o dwie łyżki otrąb dziennie.
Absolutnie nie wolno jeść niczego spoza listy - słodyczy, owoców, tłustego nabiału, ziemniaków lub makaronu. Nie wolno też pić soków owocowych, choć przyjmować musi się przynajmniej 2,5 litra wody dziennie - jest to konieczne dla dobrej filtracji obciążonych dietą nerek.
Faza I trwa średnio 5 dni, choć okres jej trwania zależy od stopnia nadwagi - im większa, tym dłużej trwa faza uderzeniowa.

Faza druga - naprzemienna

Wkraczając w tą fazę, dieta zostaje uzupełniona o warzywa. Naprzemiennie stosuje się dni z samymi proteinami oraz dni, w których łączy się proteiny z warzywami. Dukan proponuje kilka metod łączenia dni. Można stosować dietę proteinową z naprzemienną w systemie 1 na 1 (jeden dzień z warzywami, jeden bez) - polecany osobom, którym trudno zadowolić się monotonna dietą proteinową, 7 na 7 lub 5 na 5. Osoby, którym zależy na wolniejszym zrzucaniu wagi poleca się cykl 2 na 5, w którym 2 dni to dni proteinowe, reszta - warzywne.
Nie wszystkie warzywa są dozwolone. Odrzucamy te, które zawierają dużą ilość węglowodanów (ziemniaki, rośliny strączkowe, ryż, karczochy). Jemy natomiast: pomidory, szparagi, sałatę, ogórki szpinak, bakłażany, paprykę, marchew, buraki, szparagi, rzodkiewki, kapustę, seler, cykorię. Dopuszczalne są również grzyby.
Faza druga trwa dotąd, aż odchudzający się nie uzyska upragnionej wagi. Średnio przyjmuje się, że jest to jeden tydzień diety na każdy kilogram ciała - w praktyce jednak, jest to sprawa indywidualna i czas trwania diety protal w fazie II może być dla każdego inny.

Faza trzecia - utrwalenie


Zaczyna się w momencie uzyskania wymarzonej wagi i trwa 10 dni na każdy utracony kilogram ciała. W tym etapie mamy przyzwyczaić nasz organizm (i psychikę), do włączania nowych produktów w dietę i życia bez codziennego reżimu żywieniowego, ale ze świadomością, że za pofolgowanie sobie, przyjdzie nam zapłacić. W tym etapie można jeść - chleb pełnoziarnisty (nie więcej niż dwie kromki dziennie), ziemniaki, ser, makaron, ryż (nie częściej niż dwa razy w tygodniu). Równie często wolno zrobić sobie suty obiad z czerwonym winem, ale karą za to jest następny dzień na diecie z fazy I.
Takie przyzwyczajanie się, daje nie tylko naszemu organizmowi przestrzeń na to, by nauczył się na nowo trawić węglowodany, ale również pozwala przyzwyczaić się do napadów obżarstwa, kontrolować je i wyrobić nawyk samokontroli i karania się (dniem proteinowym).

Faza czwarta - definitywnej stabilizacji

Po zakończeniu fazy III wchodzimy w okres ostatni, który towarzyszyć będzie szczupłym już zwolennikom diety protal do końca życia. Zasady są proste - przez cały tydzień można jeść co się chce, a raz w tygodniu jedynie proteiny (tak jak w fazie I). Najwygodniej wybrać sobie jeden dzień w tygodniu, który będzie naszym stałym dniem z proteinami. Dukan doradza czwartek, ale równie dobrze może być to każdy inny dzień w tygodniu. Stałość dnia jest ważna, pozwala bowiem przekształcić nawyk w rytuał, który ciężko złamać - dzięki temu rosną szanse na to, że dieta zostanie utrzymana. Drugim ważnym elementem IV fazy diety protal jest przyjmowanie trzech łyżek otrąb owsianych dziennie.
Oczywiście nawet w fazie ostatecznej unikamy cukru (nie słodzimy kawy i herbaty - można używać słodzika) oraz nie jemy słodyczy.


RE: Opis diety - Sebodanka - 03-13-2012 10:39 AM

Kilkoro moich przyjaciół miało spektakularne sukcesy na tej diecie. Naprawdę. I - co najważniejsze - dalej trzymają wagę, mimo że nie są już na niej. Nie mam pojęcia (zapytam) czy dalej robią sobie białkowe dni, ale jedno jest pewne: dukan odmienił ich życie.


RE: Opis diety - Dukanowka - 03-14-2012 12:23 AM

Ja się bardzo źle czułam na tej diecie. Mdlałam nawet w autobusie. I jeszcze wyniki mi się pogorszyły różnych rzeczy. Nie polecam.


RE: Opis diety - swinka - 03-16-2012 11:13 AM

kilkoro moich znajomych też było bądź nadal jest na tej diecie. więszkość się poddała, bo to bardzo rygorystyczna dieta, ale ta część, która nadal dzielnie walczy faktycznie zrzuciło trochę zbędnych kilogramów. największe sukcesy ma jednak kolega i to on najlepiej się na tej diecie czuje UśmiechUśmiechUśmiech


RE: Opis diety - Dany - 03-17-2012 09:21 PM

Bylam na tej modnej diecie tylko 3 dni, wiec zazwyczaj mowie, ze w ogole nie bylam, bo to az wstyd sie przyznawac : )


RE: Opis diety - Jessie - 03-21-2012 06:04 PM

Wytrzymałam na tej diecie tylko dwa tygodnie, chociaż zdaje się, że to i tak dużo. Strasznie źle się czułam, miałam zawroty głowy. Chyba niestety nie dla mnie ona.


RE: Opis diety - swinka - 03-23-2012 09:53 AM

ja nawet myslalam o tej diecie, ale tak jak mowie, zrazilo mnie wyludzanie pieniedzy przez strone i ponaglanie mnie. zreszta i tak teraz jestem na innej diecie wiec lepiej nie mieszac tego wszystkiego Uśmiech


RE: Opis diety - Aria - 03-23-2012 10:14 AM

chwała tej diecie! pierwszy raz gdy na niej byłam schudłam 10 kg, nie robiłam utrwalenia, bo jest głupim osłem, przytyłam kilka kilo znowu i od nowego roku męczę się dalej. Niewiele schudłam ale przyznam, że ostatni miesiąc był miesiącem oszukiwania i znowu zaczynam od początku. Zresztą im bliżej do celu tym trudniej się zrzuca Smutny
Moja mam schudła na Dukanie 23 kg, do końca robiła wszystko jak należy, teraz już nie uważa tak na jedzenie i trzyma wagę Uśmiech więc mam w domu żywy przykład na to, że działa.


RE: Opis diety - Dukanowka - 03-30-2012 07:43 PM

Najgorsze jest to, że już wszystko mi przeszło, ale dalej słabo się czuję... Jednak jak zaczęłam, to skończę.

Od początku diety z Dukanem - a pisałam wam chyba, jak mdlałam i w ogóle - schudłam już 14 kg. Chudnę szybko i spektakularnie. Szkoda że nie zdrowo... Nie polecam zatem diety, jeśli naprawdę jej nie potrzebujecie.


RE: Opis diety - Aria - 04-27-2012 10:45 AM

Dukanówka, a rozmawiałaś o tym z lekarzem? Może ta dieta po prostu nie jest dla Ciebie, każdy reaguje inaczej. Mi kompletnie nic się nie dzieje, co więcej czuję się bardzo dobrze.